Zadnji dan godine odličan je za rekapitulacije postignutog. Tema: domaći strip i zašto je slabo vidljiv.
Problem br. 1.: Strip općenito...
... je dodirnio povijesni minimum. Čitalaca je manje nego ikad, sa tendencijom daljeg pada. Kako se to odražava na domaći strip? Jednostavno, manje čitalaca, manje novca u igri, a proizvodnja stripa, naravno košta.
Problem br 2: Strani stripovi...
... su, paradoksalno, plasirani u većem broju nego ikad dosada. Izbor je nikad veći, kvalitet nikad viši, a količina stranica u opticaju ogromna. Utjecaj na domaći strip je sljedeći: letvica je visoko postavljena, i ukoliko domaće želi naći čitaoce, mora biti kvalitetno barem kao neki strani prosjek, što i nije samo po sebi loše. Problem je samo zbog toga što su i očekivanja na količinu kod nerealne publike podignuta, jer da bi se neki strip nosio sa stranom konkurencijom, mora biti redovit i solidno obiman, što nas dovodi i do sljedeće točke:
Problem 3.: Publika
Bezobrazno je reći da je problem u publici, jer je stvarni problem u autorima koji nedovoljno rezoniraju sa tom publikom i u izdavačima koji ne nalaze novu publiku, pa je autor osuđen na ovu koju ima: neobrazovanu, zadrtu, koja traži sve odmah, u najboljem kvalitetu i po najnižoj cijeni. Publika stvarno nije kriva, a ova točka je tu samo da se podsjetimo za koga bi se trebao raditi domaći strip.
Problem 4.: Internet
Internet je i pomoć i odmoć za domaći strip. O pomoći nešto kasnije, a glavni problem je piraterija - prije ili poslije, svaki strip će završiti digitaliziran, besplatno djeljen, to je 100% izvjesno.
Pomoć 1. - Internet
Organiziranje i kontaktiranje ljudi je neusporedivo lakše. Nažalost, i stranim izdavačima sa puno višim standardom također, tako da najbolji igrači odlaze u NBA, Premiere ligu, Marvel ili Soleil. Oni koji ostanu sanjaju o ugovorima vani, a u međuvremenu imaju svjetli primjer stranih izdavača i uvjeta koje oni nude kao model onog što bi trebali raditi i domaći izdavači.
Također, danas stvarno dobri autori u biti i ne trebaju domaće izdavače. Zahvaljujući internetu, mogu se direktno plasirati u više lige, bez da ikad išta objave doma.
Pomoć 2. - Računala
Olakšavaju traženje referenci, upis slova, kolor, a neki koji ga znaju koristiti, imaju mogućnosti i efekte koji prije toga na papiru nisu bili mogući.
Usprkos tome, stripovi se rade sa istim ritmom i normama kao i prije 50 godina, jednako koštaju po stranici i jednako je teško naći crtača koji bi radio sa povijesnim ili kompliciranim masovnim scenama kao i prije.
***
Kada se sve zbroji i oduzme, rezultat je otprilike sljedeći:
Izdavač domaćih stripova danas ima manju publiku nego ikad, manje mogućnosti za zaradu nego ikad, veću konkurenciju stranih izdanja nego ikad, ogromna očekivanja publike s obzirom na tehničku kvalitetu, količinu i redovitost, iste probleme kao i najveće filmske kompanije, kao i konkurenciju stranih izdavača kakva prije nije bila moguća.
Autor domaćih stripova, ako ima sreće, znanja i kvalitete, može od kuće raditi za najveće svjetske kompanije za pristojan novac. Ako ne, može raditi za domaće izdavače:) ili se ne baviti stripom.
Usprkos tome, na području ex-Jugoslavije, znam za jedno 5 projekata gdje se radi i kako-tako objavljuje isključivo domaće autore. Kako se to uspjeva, to su vještine usporedive sa plasiranjem jednog Avatara 3D, ili kako se to kod nas kaže: "Lako ti je s parama.". Moj naklon svima njima. Gamad se ne da iskorijeniti.
Dobra dijagnoza, ali nisi dao lijek
OdgovoriIzbriši